Binnenactiviteiten

Jonge kinderen leren door te spelen. Door te ontdekken, oefenen en imiteren. Spel is het begin van leren. Spel is belangrijk voor de brede ontwikkeling van jonge kinderen. In het spel gebruiken de kinderen vaardigheden en komen alle ontwikkelingsgebieden samen. Spelen is niet alleen leuk, je leert door te spelen ook hoe je sommige problemen kunt oplossen en om te gaan met andere kinderen.
Het vrije spel is voor het kind geen doel, maar een middel. Voor een kind is spel een manier om de wereld te ontdekken, zichzelf te leren kennen en om opgedane ervaringen te verwerken. Dit doet een kind onbewust.
Jonge kinderen leren van concreet naar abstract. Dus letterlijk eerst handelen met zoveel mogelijk materiaal en daarna pas op het platte vlak. Ze leren met al hun zintuigen door te experimenteren én door te doen.
Tijdens mijn werk wissel ik gedurende een dag af tussen ‘samen een activiteit doen’ en het ‘vrije, zelfscheppende spel’.
De kinderen worden opgevangen in het huis van de ouders. Het aanbod aan spel en speelgoed wisselt dus per gezin en is afkomstig van de ouders.
Wel neem ik regelmatig activiteiten mee van huis. Bepaalde voorleesboeken, muziekinstrumenten, open-eind speelgoed (speelgoed met ruimte voor de fantasie) of knutselmaterialen zoals nat-in-nat verf of bijenwas.