Binnenactiviteiten


Jonge kinderen leren door te spelen. Door te ontdekken, oefenen en imiteren. Spel is het begin van leren. Spel is belangrijk voor de brede ontwikkeling van jonge kinderen. In het spel gebruiken de kinderen vaardigheden en komen alle ontwikkelingsgebieden samen. Spelen is niet alleen leuk, je leert door te spelen ook hoe je sommige problemen kunt oplossen en om te gaan met andere kinderen.

Het vrije spel is voor het kind geen doel, maar een middel. Voor een kind is spel een manier om de wereld te ontdekken, zichzelf te leren kennen en om opgedane ervaringen te verwerken. Dit doet een kind onbewust.
Jonge kinderen leren van concreet naar abstract. Dus letterlijk eerst handelen met zoveel mogelijk materiaal en daarna pas op het platte vlak. Ze leren met al hun zintuigen door te experimenteren én door te doen.

Tijdens mijn werk wissel ik gedurende een dag af tussen ‘samen een activiteit doen’ en het ‘vrije, zelfscheppende spel’.

 

 

Houten speelgoed en natuurlijke materialen

Bij de kleine groene wereld vind je geen plastic speelgoed met knopjes, licht en geluid. Op een kleine glijbaan buiten na, is er überhaupt geen plastic te vinden. En is er vooral speelgoed van hout of andere natuurlijke, duurzame, materialen.

En dat heeft meerdere redenen:

Behalve het inslikken van kleine onderdelen, is eigenlijk gewoon het kauwen en sabbelen op plastic soms al niet helemaal veilig. En dat is nu eenmaal wat kindjes doen. Het speelgoed speelgoed wat ik in de opvang heb, van hout, wol, zijde of katoen, bevat geen giftige stoffen. Het is gemaakt en behandeld met natuurlijke materialen dus veel veiliger voor het jonge kind.

De geur, de textuur, het gewicht en het geluid van hout stimuleert de ontwikkeling van de zintuigen. Daarnaast nemen natuurlijke materialen zoals hout of wol de lichaamstemperatuur aan. Zodat het lekker warm aanvoelt. Fijner als dat kille plastic.

Veel van het (houten) speelgoed wat ik in de opvang heb, is 'open ended'. Het is niet tot in het allerkleinste detail afgewerkt. En stimuleert daardoor de creativiteit en fantasie van het kind. In tegenstelling tot plastic speelgoed, met felle kleuren, licht en geluid, en maar één duidelijk doel. (Een plastic speelgoedtelefoon is bijvoorbeeld enkel en alleen een telefoon. Een houten blok kan een telefoon zijn, maar ook nog zo veel andere dingen!) Het felgekleurde plastic speelgoed is ideaal om de aandacht van het kind te trekken, maar kinderen zijn er snel op uitgekeken. Want iets bijleren of de creativiteit aanspreken doet dit speelgoed meestal niet.

De samenstelling van plastic speelgoed, én het productieproces ervan, hebben een veel grotere impact op het milieu én op de gezondheid dan dat van houten speelgoed.
Bij de productie van plastic speelgoed komen schadelijke stoffen vrij, bij het maken van houten speelgoed niet.

 

 

 

 

Dus, Geen plastic (speel)materialen hier. Maar wat hebben we dan wel: 
- Open einde speelgoed, van bijvoorbeeld grimms. 
- De houten dieren van Holtziger
- Een houten treinspoor met treintjes
- Wobbel én Pikler driehoek
- Houten puzzels
- Zonnekindpoppen van natuurlijke materialen
- Speelzijde
- Creatieve materialen zoals bijenwas en stockmar nat-in-nat verf